Vanaf 16 maart 2020 stond opeens alles stil. De scholen waren dicht, muziekexamens werden uitgesteld, als het mogelijk was ging je thuis werken en boodschappenkarretjes werden geteld om de drukte in de winkels te beperken. Juist in deze periode was TMGO bezig om een stuk in te studeren van Fritz Pilsl, wat geschreven is voor de jonge gitarist Victor Fouriaud, uit Frankrijk. Victor Fouriaud speelde ook al in 2015 als solist in het jaarconcert van TMGO, met het Concerto für Mandoline und Zupforchester. Pilsl hoorde deze vertolking en was zo verrast over zijn talent, dat hij speciaal voor hem een nieuw concert schreef: Concerto für Victor Fouriaud.
De première zou plaats vinden in november 2020, in de Grote Kerk van Enschede.
Maar toen barstte Covid los.
De eerste drie weken stonden we in de ‘pauze-stand’ en hoopten we de draad snel weer op te pakken. Toen dit niet bleek te kunnen hebben we geëxperimenteerd met Zoom om online partijrepetities te houden. Het resultaat was lachwekkend – en niet om aan te horen; het geluid kwam met vertraging binnen waardoor samenspelen niet ging. Afzonderlijke orkestleden hebben wel in tweetallen via Zoom, Skype of Whats App videobellen samen stukken gespeeld. Dit werkte!
Na enkele weken is er een tijdelijke nieuwsbrief in het leven geroepen: elke zondagavond werd er een mail verstuurd naar de leden, met recente informatie over het orkest, de leden en de geplande concerten. Bij deze mail werd elke week een midi of mp3 opname meegestuurd, speciaal gemaakt door onze dirigent, Leo van Rutte. Met deze opnames werd het mogelijk om in je eentje mee te spelen met ingestudeerd werk. Het werkte om het gevoel bij bepaalde stukken levend te houden.
Ondanks al deze oplossingen om de vereniging bij elkaar te houden, waren we blij dat we in juni weer ‘in het echt’ konden samenspelen! Met het houden van afstand, poetsen van onze handen en stoelen en het meebrengen van eigen standaards was het eigenlijk best te doen.
Wel werd besloten om delen uit het programma van november uit te stellen. TMGO had te weinig tijd gehad om het stuk van Pilsl goed in de vingers te krijgen. Daarnaast heerste de onzekerheid over de mogelijkheid van vrij reizen voor Victor Fouriaud tussen Frankrijk, België en Nederland, waar de kleurcodes van de corona-besmettingen snel wisselden. De première van Concerto van Pilsl hopen we over een jaar in te halen.
Eén voordeel heeft Covid wel gehad: doordat bijna iedereen in de zomervakantie thuis bleef, of maar kort wegging, werd het mogelijk om partijrepetities te houden in juli en augustus. Hier hebben we als orkest baat bij gehad, toen we eind augustus weer met zijn allen gingen repeteren.
Met deze inzet zijn we nu bezig met het instuderen van een aangepast programma, “lichter en luchtiger”, voor het jaarconcert van november 2020. Het bestaat uit een mix van folk-, film- en popmuziek. Onze vaste locatie, de Grote Kerk, bleek niet corona-proof te zijn; waardoor we op zoek gingen naar een andere passende ruimte. En sinds de maatregelen van 28 september zijn we op zoek naar een concertzaal, waar ontheffing is gegeven voor meer dan 30 personen publiek.
Kortom: we gaan door, maar elke keer anders dan verwacht en gepland; waarbij Covid ons dwingt om zowel pragmatisch als creatief te blijven
Uit: “Mandogita”, oktober 2020
Foto: Repeteren met 1,5 m afstand